Hvordan dimensjonere et BilLader ladeanlegg?
Publisert
Det hadde vært flott om alle kunne lade hver sin bil med den maksimale effekten bilen kan motta til enhver tid. I felles garasjeanlegg er det sjelden nok tilgjengelig effekt til at dette er mulig. BilLader leverer meget driftssikre ladesystemer med tilhørende laststyring som kan tilpasses alle anlegg og infrastrukturer. Vi er blant de som har vært lengst i markedet, vi kan vise til mange store prosjekter og har opparbeidet oss mye kompetanse på dimensjonering av ladeanlegg. For at vi skal kunne bidra med å dimensjonere et ladeanlegg bør man på forhånd tenke igjennom følgende:
- Hvor mange elbiler det potensielt er plass til i garasjen.
- Om ambisjonen er å lade bilene raskt med høy samtidighetsfaktor, eller om de skal lades med moderat hastighet over flere timer.
- Om det er nok tilgjengelig effekt i eksisterende hovedtavle i forhold til ambisjonsnivå på ladehastighet og potensielt antall ladere. BilLader tilbyr effektmåling!
- Hva slags kabel infrastruktur er best egnet i forhold til garasjens geometri, konvensjonell kabling, strømskinner eller flatkabel.
- Er det behov for å differensiere på tilførselskabelen til de enkelte laderne for å kunne tilby kraftigere lading for de som har biler som kan utnytte mer energi.
- 230V IT-nett begrenser mulighetene for 3fas lading, burde anlegget bygges om til 400V TN-nett, eventuelt gjøre kablingen klar for ombygging på et senere tidspunkt.